Tallers

Sèrie de tallers ::: Narratives i Poètiques audiovisuals en un Bosc

Proposem una sèrie de tallers com espais de trobada, exploració, diàleg i experimentació en un escenari privilegiat: el bosc al Montseny. Lluny d’ aturar-nos en el paisatge, convidem a anar més enllà, a desvelar-nos amb la nostra mirada i a revisar els nostres processos de comprensió i creació amplificant al màxim els nostres sentits.

“Los árboles tienen pensamientos dilatados, prolijos y serenos, así como una vida más larga que la nuestra. Son más sabios que nosotros, mientras no les escuchamos. Pero cuando aprendemos a escuchar a los árboles, la brevedad, rapidez y apresuramiento infantil de nuestros pensamientos adquieren una alegría sin precedentes. Quien ha aprendido a escuchar a los árboles, ya no desea ser un árbol. No desea ser más que lo que es. Esto es la patria. Esto es la felicidad”. Herman Hesse.

 

Taller 2>>  El cadàver del ventríloc (apunts i jocs fora de la sincronia) ::: 20 – 21 i 27 – 28 de Octubre 2012 ::: Arbúcies
Per david fdez.

A l’audio-visual hi ha dues opcions. Allò que la imatge ens mostra pot presentar-se, o no, com a font d’allò que s’escolta (escoltem o no, en algún sentit, allò que veiem: sincronía).

La primera opció -escoltar el que es veu- és clara: la càmera ha captat una imatge d’alguna cosa –un objecte, un espai, una acció, un aconteixement, una persona- i un altre aparell (incorporat o no a la càmera) ha enregistrat uns sons que s’ens presenten com els “corresponents” a allò que s’hi representa. Aquesta és la proposta del cinema sonor des de la seva posada de llarg: sincronitzar el que mostra la imatge amb el seu suposat so. Evidentment, la veu n’ès paradigma. Aquest era l’objectiu tècnic i estètic: el cinema només podía ser sonor si el so s’entenía i s’acceptava com a emanació d’una representació.

La segona opció, malgrat tot, existeix i molt. A vegades complexament formulada, a vegades intuïda, a vegades incorporada a les formes més dominants del llenguatge audiovisual. És, però, una opció que ens porta a un territori inmèns, el de tota la resta de possibilitats: si no escoltem el que veiem, qué podem escoltar? Qualsevol altra cosa. Les relacions entre la imatge, el que s’hi representa i el so es tornen complexes i denses, el relat i el discurs s’omplen de trajectories no-coincidents i no-lineals, ressonants, paral·leles, transversals, contradictòries…

Es tracta aquí, doncs, d’explorar al llarg del taller aquesta segona opció -la manca de sincronía en diversos sentits- alhora que es dissecciona l’artifici de la primera.

 Tenim també el repte d’un context molt concret per a experimentar i, a priori, molt acollidor de les trajectories esmentades amunt: el bosc. Un territori d’ocultació, descentrat, de proporcions fluïdes i sempre relativitzades, de recorreguts evanescents, de micro-atmósferes en difòs relleu, d’acumulació de termes i obstacles…. Aquest és un espai que rebutja sovint les seves representacions audiovisuals, les denuncía com a artificioses, protagòriques i civilitzadores.  El bosc demana ser vist i escoltat desde les entranyes més que desde l’escorça, suggereix potser una pràctica on encaixar el llenguatge en una narrativa i una poética d’una densitat especialment interessant i arriscada….

 
PROGRAMA PROVISIONAL 
El taller s’articula en dos temps. Un cap de setmana de visionats i teoría i un cap de setmana de pràctica. Dos moments enllaçats pel que hauría de ser una dinàmica epistolar de construcció d’un petit projecte de grup, alhora que de posada en comú de reflexions.
 
20 i 21 d’Octubre. Primera part: EL VENTRÍLOC.
 
Dissabte 20 matí: sincroníes, des-sincroníes, a-sincroníes i d’altres
-presentació de la proposta, el grup i les eines.
-bibliografía bàsica comentada.
-introducció de conceptes al voltant del llenguatge i la narrativa audiovisual.

Dissabte 20 tarda: fragments d’una història i rebuig d’un sotmetiment.
-a) densitats insolubles: la construcció d’un llenguatge i altres possibilitats.
-visionats: la pressió del soroll.
-b) els nivells narratius, el treball audio i el muntatge vertical.
-visionats: models per a una reflexió.
-c) concepcions i opinions al voltant de la música
 
Diumenge 21 matÍ: sobre la pell i mès enllà.
-visionats: l’experiència propera, recorregut per algunes estratégies i intuïcions.
-i)Trencall: al bosc i sobre el bosc. De les possiblitats de representació d’un espai d’ocultació, de pérdua i fugida. Sobre el so com a accès.
-visionats: escolta d’algunes versions.
 
Diumenge 21 tarda: deures i eines.
-PAUTES I PACTES PER A LA CONFECCIÓ D’UN CADÀVER.
-Posada en comú i invetari d’equips per a la pràctica.
-Enllaços.
 
Al llarg de la setmana que separa les dues sessions el grup desenvoluparà el guió d’un curtmetratge seguint les pautes i dinàmiques marcades.
 
27 i 28 d’Octubre. Segona part: EL CADÀVER.
 
Dissabte 27: gravació del curtmetratge en dos equips (imatge i so) alternats.
-Lectura conjunta del projecte escrit pel grup al llarg de la setmana. Comentaris.
-Preparació de l’equip d’enregistrament d’imatge i de l’equip d’enregistrament de so.
-1ª etapa. Grup A imatge, Grup B so.
-2ª etapa. Grup A so, Grup B imatge.
(*) Les pautes per a l’escriptura del guió i per a la gravació es concretaran al taller. Algunes son clares: experimentació amb les relacions imatge-so exposades i discutides. Treball de narratives i poétiques al voltant de les possibles representacions del bosc. Explorar les possibilitats dels materials d’enregistrament trïats per a la pràctica.
 
Diumenge 28: visionat, escolta i edició bàsica del curtmetratge. Conclusions.
-revisiò, tria i valoració del material. Comentaris sobre qualitats i textures.
-edició del treball en grup. Les mateixes dinàmiques d’escriptura i enregistrament quadraran i pautaran les intervencions al muntatge.
-Conclusions i comentaris.
La part pràctica, des de la mateixa proposta d’escriptura, es vol molt sensible a comentar i reflexionar sobre el disseny de so i les seves estratègies al llarg de tot el procès.


Sobre david fdez>> Realitzador de documentals i altres peces audiovisuals. Muntador i dissenyador de so de diversos documentals, entre els quals “Anas, una película india” (Premi Jurat Documenta Madrid)  i “Emilio, el eco de otros pasos” d’Enric Mirò, dels que també n’ès co-autor. Des del 2004 ha estat professor de video i documental a l’Escola de la Dona de la Diputació de Barcelona (curs “Documental i Gènere”, tallers com ara “El So al Documental, Breu Recorregut” “Veus narradores al Documental i Figures de l’Autoría” “Documental i Estructures Narratives” “el Documental com a Eina Socioeducativa” etc.) Ha estat tutor de projectes i panellista per a pichings a diversos festivals de documental, com ara el de Málaga o Docs Barcelona i al projecte On-Line DOCÚPATE. Des del 1990, director artístic de nombroses produccions, entre elles pel·licules de directors com Antonio Chavarrías o Agustí Villaronga, amb qui també ha treballat als documentals “Al-Andalus” i “Miquel Bauçà, poeta invisible”.

Preu del taller: 150 euros (inclou menjar i dormir els dos caps de setmana)
Més informació e Inscripcions a: obirarmontseny@gmail.com

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Taller 3>> Entre el somni i la visió ::: 24 i 25 de Novembre de 2012 ::: Arbúcies
Per Toni Serra

Sovint veiem o construïm imatges molt ben fetes, però sovint aquestes imatges són com vels o murs, no ens deixen veure més enllà. Si volem veure hem de “parar el món”, tancar els ulls i obrir-ne altres. Cal sortir, abandonar el projecte i entendre l’enregistrament i l’edició com a un procés obert, l’experiència de la visió es dona allà mateix.

Sobre Toni Serra>>
www.al-barzaj.org

Aviat més informació del programa

Preu del taller: 80 euros (inclou menjar i dormir tot el cap de setmana)
Més informació e Inscripcions a: obirarmontseny@gmail.com

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Taller 1>> Immersió sonora en un bosc ::: 22 i 23 de setembre 2012 ::: Arbúcies
Per Eva Valiño

Un bosc és un gran escenari però sobretot és un bellíssim instrument. És una caixa de ressonància viva, oberta al pas i modelada pel temps, per la temperatura, per les persones que el treballen i els animals que habiten. El que farem és entrar en l’instrument, veure amb les orelles. Explorar les seves qualitats tímbriques, tonals, melòdiques i / o expressives. Percebre les seves múltiples veus, comprometre’ns amb el seu present continu i només llavors disposar-nos a gravar.

Les sessions de gravació i escolta profunda al Bosc són una estratègia per fomentar el diàleg entre el so i la natura però també són una espècie de meditació amb el bosc. Una manera de demanar-li permís perquè ens deixi entrar al seu interior.

Succeiran tantes gravacions com oients siguem, cada peça té un valor, un sentit, una forma i una durada determinada per la nostra escriptura, criteri estètic o crític. Serà un tapís, un mosaic o una frase però sempre perseguirà el compromís amb la nostra mirada, amb la nostra manera peculiar d’habitar i sentir-nos en aquest bloc espai – temps, en aquest moment de vida sonora, en aquest lloc acústic que avui anomenem bosc.

Atendrem al so des de l’ accepció més primitiva i vibracional. El sonor com cos físic, capaç de tocar i ser tocat, en aquesta primera etapa les gravacions no neixen per prendre forma a posteriori en una barreja posterior. La textura sonora dels enregistraments estarà esculpida per la reverberació, per la distància, pels canvis climàtics i morfològics del bosc a cada moment, per la seva arquitectura interna i dinàmica i sobretot per l’atzar.

L’enregistrament: els enregistraments es realitzen mitjançant equips portàtils i lleugers específicament dissenyats per a aquest fi, sempre en directe i estaran compromesos amb el bloc espai-temps en què succeeixen, és a dir són fidels al seu entorn, ho accepten i no lluiten contra ell. Els enregistraments neixen al bosc i reprodueixen, retraten al bosc en aquell moment. El compromís amb la presa directa és per tant absoluta, el rigor amb què aquesta ha de ser feta és una forma de retre culte al moment present, acceptant i incorporant aquells regals concedits per la realitat. Per tant cada representació serà única i irrepetible, així com la seva gravació.

Sobre Eva Valiño>>
http://alfonsoparra.com/prensa/cat/conversaciones/153/Eva-Vali%C3%B1o-
http://www.imdb.es/name/nm0884766/

Programa >>>

Dissabte 22 matí:::
>> Preparació del projecte i revisió del material de gravació
>> Primera immersió ::: escolta ::: passeig per el bosc per obrir les oïdes

Dissabte 22 tarda:::
>> Segona immersió ::: Gravació en el bosc
>> Bolcatge del material gravat
>> Reflexió i intercanvi de la experiència de gravació

Diumenge 23 matí:::
>> Escolta del material gravat
>> Conclusions
>> Dinar

Preu del taller: 80 euros (inclou menjar i dormir tot el cap de setmana)
Més informació e Inscripcions a: obirarmontseny@gmail.com

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Organitza: Obirar, associació de creadors audiovisuals del Montseny i l’Albada, espai d’educació viva.

Comments
2 Responses to “Tallers”
  1. tere recarens escrigué:

    li dic al meu pare per si li interesa, no cal que es quedi a dormir. je!!!
    tere recarens

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: